Poikain Parhaat Oy menee eikä meinaa

Poikain Parhaat Oy − kahden yrittäjän sattumasta suomalaiseksi menestystarinaksi. Kokki ja puhelinkorjaaja ponnistivat glögin valmistuksesta kasvupolulle. Nyt tuotteita on valikoimassa jo viisikymmentä. Näiltä pojilta ei rohkeutta puutu.

Nicolas Jokisalo
Nikolas Jokisalo.

Vuonna 2016 perustetun Poikain Parhaat Oy:n tarina alkoi Nikolas Jokisalon puhelinkorjaamon takahuoneesta pienen glögi-erän valmistuksella, kaveruksilla oli tavoitteena tuoda joulutorin vuosittaiselle myyntipisteelle jotakin uutta. Glögin menekki yllätti yrittäjät, ja he päättivät viedä erän K-kauppaan testiin. Kauppias kiinnostui, mutta vielä tarvittiin yritykselle y-tunnus ja tuotteille viivakoodit. Ei muuta kuin hommiin – lopulta yrittäjät keittivät glögit päivätöiden jälkeen Nikolaksen kotona ja valmiit pullot kuljetettiin lähikauppoihin aamuvarhain omalla autolla.

Nykyisin glögien lisäksi yrityksen valikoimista löytyy mm. limonadeja, jääteetä, kahvia, teetä, simaa, yrittisuolaa sekä tuorepakastemarjoja. Lisäksi erilaisia sesonkituotteita valmistetaan tilanteen mukaan ja valikoima kasvaa koko ajan.  Tuotteita on saatavilla ympäri Suomea ja suunta on vakaasti ulkomaille. Poikain Parhaat -tuotteet löytyvät useista K-kaupoista, osasta S-ryhmän toimipisteistä ja erilaisista lahjatavarakaupoista. Omaa liikettä yrityksellä ei ole, mutta tuotteita myydään aktiivisesti myös pop up -myyntipisteissä messuilla ja tapahtumissa. Ulkomaan markkinatkin näyttävät hyvältä. Kokemusta löytyy jo Saksan ja Belgian markkinoilta, kaukaisin jälleenmyyjä löytyy tällä hetkellä Hongkongista.

Kahden yrittäjän ideasta alkanut sivutoiminen yritys kasvaa vauhdilla, ensimmäinen työtekijä palkattiin jo heinäkuussa 2017. Nyt, kolme vuotta perustamisesta, yritys työllistää jo seitsemän työtekijää täysipäiväisesti ja puolenkymmentä osa-aikaisesti. Jokisalo toteaa löytäneensä vielä suhteellisen hyvin yrityksensä osaajat, mutta toki pienen yrityksen haasteena on tekijöiden tavoittaminen. Työnantajamielikuvalla on merkitystä, samoin kuin yrittäjien omilla verkostoilla. Yrittäjä kiittelee Pirkanmaan TE-toimiston apua tekijöiden palkkauksessa ja kertookin käyttäneensä TE-palveluja jo ensimmäisistä rekrytoinneista lähtien.

Työvälineet.
Kasvun konkretiaa: Poikain Parhaat Oy:n tuotteet valmistettiin aluksi kuvan keskellä olevissa kattiloissa. Nyt kolme vuotta myöhemmin tuotannossa käytetään reunoilla olevia suuria astioita.

Mistä syntyi Poikain Parhaat?

Nimen alkuperä juontaa juurensa jo Jokisalon yrittäjäkumppanin kouluprojektiin, jossa kehiteltiin uutta oluttuotetta. Nimi koettiin hyväksi ja lopulta koko yritystoiminta brändättiin sen alle. Viisas valinta, nimi kertoo suomalaisuudesta ja korkeasta käsityöläisyysasteesta, se on yrittäjien näköinen ja jää mieleen. Poikain Parhaat on myös tuotemerkkinä kansainvälisillä markkinoilla. Myös brändin ulkoasun ja visuaalisen ilmeen suunnittelussa yrittäjät ovat vahvasti itse mukana ja sillä varmistetaan, että yrityksen arvot näkyvät kautta linjan.

Alkuaikoina yrityksen tuotantotilat sijaitsivat Jokisalon toisen yrityksen takahuoneessa ja osittain kotona, mutta jo 2017 ne todettiin liian ahtaiksi. Tuotanto päätettiin siirtää Messukylään, jossa seiniä jouduttiin kaatamaan jo seuraavana vuonna tilanahtauden vuoksi. Tällä hetkellä tuotantotilojen jokainen neliö ja kuution on käytetty tarkkaan ja tehokkaasti. Tuotantotilojen sisustus henkii yrityksen arvoja ja käsillä tekeminen korostuu. Jokisalon vanhemmat ovat vahvana tukena ja heiltä saa apua aina tarvittaessa.

Suomalaisuus ja käsityöläisyys ovat pääosissa tuotteiden ideoimisessa ja valmistuksessa

Poikain Parhaat Oy:n tuotevalikoimaa.
Poikain Parhaat Oy:n tuotevalikoimaa.

Laajan tuotevalikoiman ideat tulevat pääsääntöisesti yrittäjiltä itseltään ja henkilökunnalta, mutta aktiivisesti etsitään koko ajan uutta. Jokisalo testauttaa usein uudet tuoteinnovaatiot ystävillään, yrittäjäkollegoilla ja kauppiailla ennen tuotteen lopullista valikoimaan pääsyä.

Raaka-aineiden kotimaisuusaste on erittäin korkea, pääsääntöisesti vain kahvi- ja teepohjat tulevat ulkomailta. Suomalaisuutta korostavien tuotteiden raaka-aineina toimivat marjojen lisäksi mm. villiyrtit ja kukat, Poikain Parhaat -tuotteista löytyy mm. koivua ja maitohorsmaa. Myös uusia raaka-aineideoita etsitään aktiivisesti.

Kuluttajatrendien ennakointi onkin yksi yrityksen vahvuuksista. Yrittäjät miettivät ja ennakoivat, millaisia makutottumuksia ja odotuksia markkinat edellyttävät. Esimerkiksi vastaaminen kasvavaan alkoholittomuuteen on yksi merkittävä kasvumarkkina Poikain Parhaat -tuotteille.

Yrittäjänä monella saralla jo nuoresta iästä lähtien

Toimitusjohtaja Nikolas Jokisalolla on ikää vasta 25 vuotta, mutta yrittäjänä hän on jo kokenut tekijä, sillä ura alkoi jo yhdeksän vuoden ikäisenä. Nykyisin Jokisalolla on monta rautaa tulessa, Poikain Parhaat Oy:n pyörittämisen lisäksi yritystoimintaa löytyy niin puhelinkorjaamon, autovuokrauksen kuin kiinteistöhuollonkin puolelta. Yrittäjyys on elämäntapa, Jokisalo nauttii vaihtelusta ja monipuolisesta tekemisestä. Aina tie ei ole ollut helppo, mutta virheistä oppii ja pohjaton tiedonjano vie nuorta yrittäjää eteenpäin. 

Tällä Pirkanmaan Vuoden Nuorella Yrittäjällä 2018 on kyllä asenne kohdallaan. Vaikka päivät ovat pitkiä, on oma kädenjälki aina palkitsevaa. Jokisalo on valmis käärimään hihat aina tuotannosta myyntiin ja purkaa haasteet tarttumalla toimeen.  

Mistä Jokisalo sitten haaveilee? Neljävuotiaana syttynyt unelma lentäjän ammatista ei ole jättänyt miestä rauhaan, vaan tällä hetkellä lentäjäkoulutus on jo puolivälissä. Mihin se Jokisalon kohdalla sitten johtaa, sitä voi vain arvailla. Monipuolinen tekeminen kertoo yrittäjän suuresta motivaatiosta testata, mihin omat kyvyt riittävät ja halusta tehdä asiat loppuun asti. 

Tähtäimessä kansainväliset markkinat ja uusien työpaikkojen luominen

Yrityksen liikevaihdon kasvukäyrä on perustamisvuodesta 2016 lähtien ollut jyrkkä ja kuluvan tilikauden ennuste lähentelee jo miljoonan euron haamurajaa. Tuotantokapasiteettia vielä riittää, mutta tuotantotilan rajallisuus saa Jokisalon miettimään innovatiivisia ratkaisuja erityisesti varastoinnissa. Lisäksi tulevat rekrytoinnit ovat avainasemassa kasvun varmistamisessa.

Kansainväliset markkinat siintävät Jokisalon silmissä entistä kiinteämmin ja kohdemaita ovat mm. Saksa, Ranska, UK, Intia, Kiina, Saudi-Arabia ja Chile. Koko maailma on avoinna.  

Yrittäjän suuri unelma on, että Poikain Parhaat -tuotteiden vienti on suurempi kuin kotimaassa myynti. Toisena tärkeänä tavoitteena on uusien ihmisten työllistäminen.

Kasvubuusti-verkoston tuki on ollut Jokisalon mielestä ensiarvoista ja hän uskoo asioiden, erityisesti kansainvälistymissuunnitelmien sujuneen nopeammin ja jouhevammin, kun on ollut oikea kontaktihenkilö apuna.

Poikain Parhaat Oy:n Glögi-tuotteita.
Glögistä kaikki alkoi.

Tätä kasvutarinaa kannattaa seurata, tutustua voit tarkemmin www.poikainparhaat.fi.

Teksti: Mia Häkkinen, Tinnu Salonen
Kuvat: Tarja Lempinen