Kadonneen osaajan etsijät: onko työnantajakuvalla väliä?

ImagoStartti järjestetiin Hatanpään kartanolla 16.5.

Miten työnantajakuvaa rakennetaan ja mitkä ovat sen vaikutukset osaajien löytämisessä? Mikä merkitys työssään viihtyvällä henkilöstöllä on imagon rakentamisessa? ImagoStartti kokosi toukokuun puolivälissä Hatanpään kartanolle noin kolmisenkymmentä eri yritysten ja organisaatioiden edustajaa keskustelemaan ja kuuntelemaan työnantajaimagon merkityksestä. Polku kasvuun ja houkuttelevaan työnantajuuteen -tapahtuma laukaisi käyntiin Kasvubuustin imago-ohjelman.

Imago rakentuu tipuaskelin

Iltapäivätilaisuuden luotsasi Mukamas Learning Design Oy:n fasilitaattori-valmentaja Paula Äijänen ja asiantuntijapuheenvuorot kuultiin Koti puhtaaksi Oy:n toimitusjohtaja Saana Tyniltä sekä rekrytointikouluttaja Juho Toivolalta.

”Tipuaskelin eteenpäin”, Saana Tyni korosti useaan otteeseen. Imagon rakennus on pitkäjänteistä työtä ja sen pitää lähteä yrityksestä sisältäpäin. Keinotekoisesti rakennettu imago vailla totuuspohjaa ei toimi. Myös Juho Toivola painotti pitkäkestoisen ja suunnitelmallisen imagotyön merkitystä. Oivaltava vinkki: osaajia etsiessä on muistettava, että rekrytoinneissa kilpailijayritykset eivät välttämättä ole saman toimialan yrityksiä. Jos puhelinoperaattori etsii ohjelmoijaa, ei rekrytoivia kilpailijoita ole muut operaattorit, vaan ohjelmointiyritykset. Molemmat puhujat nostivat esiin myös jo olemassa olevan henkilöstön merkityksen imagotyössä.

Päivään osallistuneiden yritysten kirjo oli laaja: yhden hengen yrityksistä aina suuryritysten edustajiin saakka. Keskustelu teeman ympärillä oli virkeää, sillä imagokysymyksiä oli miettinyt moni tilaisuuden osallistuja.

ImagoStartti kokosi noin kolmekymmentä eri yritysten ja organisaatioiden edustajaa keskustelemaan ja kuuntelemaan työnantajaimagosta.
ImagoStartti kokosi noin kolmekymmentä eri yritysten ja organisaatioiden edustajaa keskustelemaan ja kuuntelemaan työnantajaimagosta.

Iltapäivän päättäneessä paneelikeskustelussa käytiin läpi päivän aikana puhuttaneita kysymyksiä ja aiheita Saana Tynin, Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen erikoistutkija Anu Järvensivun, Marketing Flow Oy:n projektipäällikkö Minttu Lampisen ja Pirkanmaan TE-toimiston palvelupäällikkö Kristel Stenman-Huuskosen kanssa.

Startti on vasta alku

Toukokuinen ImagoStartti oli nimensä mukaisesti vasta lähtölaukaus tulevalle. Kasvuagenttiemme kokemusten mukaan talouden kasvu on nostanut yrityskentän kysymykset työnantajaimagosta esiin. Yhä enenevissä määrin yritykset näkevät työnantajakuvan keskeisenä kilpailutekijänä oikeanlaisten osaajien rekrytoinneissa ja toisaalta myös työntekijöiden sitouttamisessa. Näiden tarpeiden pohjalta Pirkanmaan TE-palvelut rakensi Kasvubuustin imago-ohjelman yritysten avuksi. Ohjelman kautta Pirkanmaan yritykset saavat apua hyvän työnantajuuden eri osa-alueiden sekä työnantajakuva- ja brändiviestinnän kehittämiseen.

Imagon, brändin ja rekrytointiosaamisen teemojen ympärille järjestetään erilaisia tilaisuuksia myös jatkossa. Vaikka tämä startti olisikin jäänyt väliin, ehdit vielä mukaan seuraamalla Kasvubuustin tapahtumia.

Mistä saan apua imagokysymyksiin?

Kun imagokysymykset kiinnostavat, pääset alkuun täyttämällä työnantajaimagoa käsittelevän kyselykartoituksen. Sen avulla voit pohtia yrityksesi työnantajuuden nykytilaa ja tunnistaa mahdolliset kehittämiskohteet. Kysely on luotu yhteistyössä Pirkanmaan TE-palveluiden, Työelämän tutkimuskeskuksen ja Pirkanmaan yrittäjien kanssa.

Kyselyn yhteydessä voit jättää yhteystietosi ja olemme sinuun yhteydessä. Voit myös ottaa yhteyttä suoraan kasvuagentteihin puhelimitse tai sähköpostitse osoitteella kasvubuusti@te-toimisto.fi.  Mietitään yhdessä, kuinka sinun yrityksesi voi kehittyä.

Imagoa nostattaen,
Marjo-Riikka Utriainen

Kirjoittaja työskentelee asiantuntijana Pirkanmaan TE-toimiston yrityspalveluissa. Blogikirjoitukset eivät ole Pirkanmaan TE-toimiston virallisia kannanottoja. Asiantuntijat kirjoittavat omissa nimissään ja vastaavat kukin omista kirjoituksistaan.