Brändillä on merkitystä: Kehittämisklubissa tarjoiltiin mehukkaita tarinoita ja tutkimuksia brändinhallinnasta

Miten yritys voi saada enemmän sopivia työnhakijoita? Mikä yrityksessä vetoaa työnhakijoihin ja asiakkaisiin? Miten mainetta voi hallita ja rakentaa? Näitä kysymyksiä käsiteltiin 24.4.2018 Ruovedellä Liiketoiminnan KehittämisKlubilla, jonka oli järjestänyt Ruoveden ja Virtain kunnat, Pirkanmaan TE-toimisto sekä ELY-keskuksen PIIRU-hanke.

Ruoveden vuosisadan yrittäjä Bussi Mannisen toimitusjohtaja Anssi Manninen kertoi avaussanoissaan, että esimerkiksi näyttävä ja värikäs bussin ulkonäkö luo positiivista ja muista erottuvaa mielikuvaa.

–Yrityksen brändiä rakennetaan joka hetki, se ei ole erillinen tehtävä, korosti Erja Koivula PK & Co. Oy:stä. Erjalle on karttunut osaamista kasvun haasteiden ratkomisesta, myös brändin kehittämisen saralla. Osaamistaan hän on valmis jakamaan muillekin yrityksille, sillä hän on mukana ELY-keskuksen yritysten kehittämispalvelujen ringissä, josta yritykset voivat hankkia avukseen asiantuntijoita. Ruoveden tilaisuudessa Erja toi esiin tutkimustuloksia, jotka kirkkaasti nostavat esiin brändin merkityksen: Ostopäätökseen vaikuttaa 71 %:sti yrityksen maine, itse tuote näyttelee vain 29 %:n osuutta päätöksestä. Tai mitä tuumaat tästä: vain 50 % uskoo mainontaan, mutta 90 % aitoihin kokemuksiin?

Eläviä esimerkkejä ja mehukkaita tarinoita tarjoilivat Juustoportin Pasi Hakomäki ja Memar Oy:n Aki Kangas. Memar Oy on sopimusvalmistukseen ja teollisuuden kunnossapitoon erikoistunut metallialan tuotantoyritys. Toimitusjohtaja Kangas kertoi kuinka oman raaka-ainevarastonsa ansiosta he pystyvät erittäin nopeisiin ja joustaviin toimituksiin. Tämä taas on luonut heille erittäin ketterän yrityksen maineen.

Juustoportti on aikanaan saanut valtakunnallisen Hyvä työnantaja -palkinnon.
–Kasvuyhtiöön tullaan mielellään töihin. Hyvä maine niin työnantajana kuin elintarvikkeiden tuottajana helpottaa rekrytointia, totesi Hakomäki. Muutama päivä tapahtuman jälkeen uutisoitiinkin Hakomäen tilaisuudessa mainitsemista suunnitelmista: uusi liikennemyymälä avataan kesällä Ylöjärvelle.  Hyvästä maineesta on apua, kun myymälään värvätään 15 uutta työntekijää. Juustoportti on rakentanut tuotebrändiään huolellisella työllä, tuotekehitys perustuu asiakasta kuuleviin tutkimuksiin ja testauksiin.

Kun pk-yritys haluaa asiantuntija-apua brändin rakentamiseen, sitä on saatavissa ELY-keskuksesta ja TE-toimistosta. ELY-keskuksella on analysointi- ja konsultointipalvelu nimeltään yritysten kehittämispalvelut. Työ aloitetaan tilanneanalyysista ja tarpeiden arvioinnista. Sen jälkeen tarjolla on osuvia koulutuksia ja konsultointipalveluita. Yritysten kehittämispalveluissa toimivista kilpailutetuista konsulttiyrityksistä nähtiin Ruoveden tilaisuudessa Erja Koivulan PK & Co. Oy:n lisäksi Empiros Oy. Sen toimitusjohtaja Heidi Keso auttaa yrityksiä muun muassa markkinoinnin saralla.

Kolmas esimerkki avusta brändin rakentamiseen on tekoälyä hyödyntävä TalentAdore-työkalu, joka kohdistuu rekrytointiin ja työnantajaimagon rakentamiseen.  Se on nyt mahdollista saada Kasvubuustin kautta maksutta kokeiltavaksi ja senkin jälkeen edullisesti. Se on esimerkki arjen työtä helpottavasta digitalisaatiosta, jota julkishallinto haluaa olla mukana edistämässä.  Lisätietoja TalentAdoresta tässä linkissä.

Kiinnostuitko yritysten kehittämispalveluista? Ota yhteyttä kasvubuusti(at)te-toimisto.fi.

Kati Lammi
Leena Nieminen